Jednym z pierwszych zadawanych pytań grafikowi to pytanie o cenę za wykonanie projektu. Czasami jednak nie wystarczy zadać pytanie w stylu „ile kosztuje projekt plakatu czy katalogu” licząc, że otrzyma się od razu odpowiedź, która jest wiążąca. Z reguły można otrzymać orientacyjną wycenę lub tzw. widełki.

W zależności jaki to jest projekt, na cenę może mieć wpływ kilka różnych czynników. Podam je na przykładzie projektów do druku takich jak: wizytówka, plakat, ulotka, katalog, baner, roll-up itp.

1) Format, wymiary docelowego projektu

W przypadku np. plakatu rozstrzał może być spory – od formatu A3 po format A1, B1. Jest to istotna informacja, ponieważ naprowadza ona w jakiej rozdzielczości projekt będzie tworzony oraz jakiej jakości materiały (np. zdjęcia) będą potrzebne.

2) Projekt jednostronny/dwustronny

Dotyczy np. wizytówki, ulotki. Wiadomo – jedna a dwie strony do zaprojektowania to różnica, czyli wiąże się z tym ilość włożonej pracy grafika.

3) Materiały potrzebne do wykonania projektu

Istotną informacją są grafiki, zdjęcia – czy klient dostarczy tego typu materiały, czy nie. Jeśli nie, to trzeba liczyć się z tym, że takie materiały będzie trzeba znaleźć i np. kupić (z odpowiednią licencją, do użytku komercyjnego).

W przypadku tekstów – sprawa powinna wydawać się oczywista, ale nie zawsze jest. Tekst powinien być dostarczony po wszelkich poprawkach, sprawdzony i bez błędów. Grafik nie jest od sprawdzania błędów ortograficznych, jednak wiadomo, że ludzkim odruchem jest poprawienie błędu, który akurat się zauważy. Niemniej jednak za jakość tekstu jest odpowiedzialny zamawiający.

4) Styl, w jakim ma być wykonany projekt

Nie dotyczy to każdej sytuacji. Zdarza się jednak, że ktoś chce mieć plakat np. bardziej w stylu „filmowym” albo w formie ilustracji. Możliwosci jest sporo i jeśli ktoś ma wizję i chce konkretny styl, efekt, to warto o nim wspomnieć.

5) Sposób składania ulotki, katalogu itp.

Należy wtedy podać czy ulotka, dla przykładu, A4 ma być składana do formatu DL/składana na pół czy w jakiś inny sposób.

6) Informacje o uszlachetnieniach

Dotyczy np. wizytówki, ale może też katalogu czy ulotki. Uszlachetnienia, czyli dodatkowe efekty typu tłoczenia, złocenia, lakier UV, foliowanie itd. Jeśli finalny produkt będzie mieć uszlachetnienia, wiąże się to z innym podejściem grafika do projektowania oraz przygotowania plików do druku.

7) Informacja na jakim materiale będzie drukowany projekt

Takie informacje przydają się, ponieważ inaczej podejdzie się do projektowania np. wizytówki, która będzie drukowana na tworzywie sztucznym, a inaczej na kartonie.

8) Termin realizacji projektu

Myślę, że tego tłumaczyć nie trzeba czy projekt jest potrzebny „na teraz” czy na za tydzień, dwa.

9) Informacja czy zleca się grafikowi również wydruk materiałów

Jeśli tak, należy podać dodatkowe informacje takie jak: nakład, rodzaj papieru/materiału, na którym będzie projekt drukowany, grubość papieru, ewentualne foliowanie, uszlachetnienia, jeśli katalog – sposób łączenia stron.

Oczywiście wszystkich parametrów nie musisz znać, zwłaszcza na samym początku, jak grubość papieru. Grafik część z nich może podpowiedzieć, po tym, jak zapozna się z pozostałymi informacjami.

Zanim jednak wyślesz zapytanie o wycenę, warto zastanowić się nad tymi punktami powyżej. Aby Ci to ułatwić, stworzyłam checklistę, w której zawarte są informacje jakie powinieneś/powinnaś zawrzeć sporządzając zapytanie do wyceny projektu. Wystarczy, że klikniesz w przycisk poniżej.

POBIERZ CHECKLISTĘ


Checklistę możesz oczywiście wydrukować i mieć gdzieś pod ręką.