W jaki sposób przygotować się do projektu logo? Bez względu na to czy zamierzasz skorzystać z pomocy grafika lub agencji, czy postanowisz spróbować swoich sił w tym temacie, zanim do tego dojdzie, warto zastanowić się nad pewnymi zagadnieniami. Pomogą one uporządkować Twoje myśli, cele i oczekiwania. Pomogą stworzyć wytyczne do projektu, dzięki czemu proces tworzenia i sam projekt będzie bardziej świadomy i przemyślany, a nie przypadkowy.

Warto zatem odpowiedzieć sobie na pytania:

1) Po co Ci logo?

Ktoś może pomyśleć – no jak to, po co? – Chcę wyróżnić się z tłumu. – Chcę, bo to podstawa, gdy zaczynam działalność, zakładam firmę. – Chcę mieć jakiś znak, bo wszyscy tak mają. Jeśli Twoje odpowiedzi są takie jak powyżej, lub podobnego pokroju, to powiem Ci, że to za mało. To jeszcze nie są powody, by tworzyć profesjonalne logo oraz cały wizerunek.

Chcesz wyróżnić się z tłumu? To dobry trop, ale każda firma mająca logo czymś się wyróżnia. Zaczynasz działalność, zakładasz firmę i mówisz, że to podstawa. Cóż – wizerunek firmy jest ważnym aspektem, ale podstawą do rozpoczęcia firmy – nie jest. Czy rozpoczynając własną działalność jesteś gotów już na wstępie zainwestować w profesjonalną identyfikację wizualną, gdy nie wiesz jak „los” Twojej firmy się potoczy? Gdy nie masz pewności, że będzie popyt na Twoje produkty lub usługi? Chcesz mieć jakiś znak, bo wszyscy tak robią. Skąd ta pewność, że wszyscy inwestowali swoje pieniądze w profesjonalny wizerunek na samym początku działania firmy? Skąd wiesz, czy to co teraz widzisz u innych dookoła nie jest czymś nowym, stworzonym po paru latach istnienia firmy na rynku?

Warto wgłębić się w motywy tworzenia logo. Czemu ta cała identyfikacja ma Ci służyć? Do czego ma być potrzebna? Co ma „robić”? A może ma pełnić jakieś określone zadanie?

2) Jakimi wartościami kieruje się Twoja firma i które z nich chcesz pokazać?

Każdy z nas kieruje się jakimiś wartościami w życiu. Dla jednych coś jest bardziej ważne, dla innych mniej. Podobnie jest w przypadku firm. Mogą być firmy z tych samych branż, a kierować się innymi wartościami. Dla jednych jest to bezpieczeństwo, dla innych terminowość, szybkość wykonania usług.

3) W jaki sposób chcesz, aby Twoja działalność była postrzegana przez potencjalnych klientów?

Odpowiedzi na to pytanie mogą być podobne jak odpowiedzi z punktu drugiego. Jednak odpowiedź na nie wymaga postawienia się z tej drugiej strony lady i wejścia w buty klienta. Zastanów się, w jaki sposób chcesz, aby Twoje produkty lub usługi były postrzegane przez klientów.

Firma z klasą? Firma przyjazna dla kobiet/mężczyzn? Firma profesjonalna? Firma wzbudzająca zaufanie? Firma sprzedająca produkty z naturalnych materiałów? Zauważ, że gdy idziesz chodnikiem i mijasz witryny sklepów, już z tego miejsca dokonujesz w głowie selekcji: tu restauracja taka, w takim stylu – w sam raz na randkę. Tu sklep z torebkami – ale nie takich akurat szukam. Tu fryzjer „U Agaty” – wlecę tam w przyszłym tygodniu, mam do podcięcia grzywkę itp.

4) Kto jest odbiorcą Twojej oferty? Jakie są Twoje grupy docelowe?

Odpowiedzi typu: „każdy” i „wszyscy” nie wchodzą grę. Coś co z pozoru wydaje się, że jest dla wszystkich, to w rzeczywistości nie jest. Nawet chleb razowy nie jest dla każdego (nie każdy go kupuje). Przy tym pytaniu trzeba zwrócić uwagę, by nie podać zbyt ogólnych informacji np. dla kobiet w średnim wieku. A jaki to wiek średni? ;)

Najlepiej odpowiadać rzeczowo i bez ogólników. Podać konkretny przedział wiekowy, płeć, wykształcenie, status społeczny, itd. Twoja oferta jest dla osób samotnych czy mających rodzinę, dzieci? Dla osób mających jakieś konkretne potrzeby, a może problemy, które potrafisz rozwiązać? A może Twoja grupa docelowa jest specyficzna pod względem zainteresowań lub zachowań?

Odpowiedzi na te oraz inne pytania pokazują, czy znasz swojego klienta i wiesz do jakich osób Twoje usługi lub produkty są skierowane. Szczególnie pomocne są te informacje przy tworzeniu identyfikacji wizualnej. To przez nią właśnie (dzięki niej) odbywa się pierwszy kontakt potencjalnego klienta z Twoją marką. A to oznacza, że wizualne komunikaty Twojej firmy powinny zwracać uwagę Twoich klientów.

5) W jakim kierunku chcesz rozwijać swoją firmę?

Pytanie to nie jest bez celu. Logo oraz identyfikację wizualną tworzy się na kilka, kilkanaście lat. Ogólnie dąży się do tego, aby logo było ponadczasowe. Jeśli wiesz już, w którym kierunku Twoja działalność będzie się rozwijać, to warto o tym wspomnieć. Jeśli planujesz dodać jakieś odrębne gałęzie produktów lub usług w przyszłości, wtedy projektant uwzględni taką możliwość w projekcie.

6) Czym wyróżniasz się od konkurencji?

Nie ma dwóch takich samych firm, nie ma dwóch takich samych osób. Nawet bliźniacy, którzy z pozoru wyglądają tak samo, różnią się między sobą. Mogą mieć inne cechy charakteru, inne zainteresowania. Możesz wyróżniać się od konkurencji czymś zewnętrznym, np. jakością wykonywanych usług, jakością wykonanych produktów. Możesz też wyróżniać się jakąś wartością, czymś, co konkurencja na pierwszy rzut oka nie dostrzeże. A może wyróżniasz się obsługą klienta? Ważne żeby ten wyróżnik znaleźć, albo go stworzyć.

Uważaj na sformułowania, „wyróżniki” typu: indywidualne podejście do klienta, nasza firma świadczy najlepsze usługi na rynku oraz inne podobne slogany, które nie wiadomo co w rzeczywistości oznaczają.

7) Kto jest Twoją bezpośrednią konkurencją?

Jeśli jesteśmy już przy konkurencji, to idźmy za ciosem. W przypadku firm, które mają swoje stacjonarne punkty, np. sklepy, pizzerie, restauracje, to bezpośrednią konkurencją są sklepy podobne branżowo do Twojej, pizzerie, restauracje w najbliższym otoczeniu terytorialnym. A jak w przypadku marek działających on-line? Należy wtedy szukać firm, które świadczą podobne usługi, sprzedają podobne produkty i które nastawione są na podobną grupę docelową, co Ty.

Przykładem niech będzie sklep on-line z damskimi torebkami ze skóry, poziom premium oraz sklep z torebkami z ekoskóry. Różnice są na pewno w cenie, ale również w grupach docelowych. Czyli podane przykłady nie stanowią dla siebie bezpośredniej konkurencji, pomimo że obie firmy sprzedają torebki.

Gdy znajdziesz i określisz już kto jest Twoją konkurencją, warto jeszcze tę konkurencję przeanalizować np. pod względem wizualnym (tego dotyczy ten wpis). Co Tobie się podoba, a co nie. Czy będą to kolory, logo, zdjęcia, czy sposób prezentacji usług i produktów.

8) Przykłady innych realizacji

Masz styczność z wieloma markami na co dzień. Może któraś szczególnie zapadła Tobie w pamięć i podoba się pod względem wizualnym? Zawsze możesz poszukać przykładów w Internecie. To, na co warto zwrócić uwagę, to styl logo oraz pozostałych elementów, które jemu towarzyszą. Jaki mają klimat? Dlaczego Tobie się podobają?

Warto grafikowi lub agencji przedstawić takie przykłady. Mogą one stanowić kierunek, w którym chciałbyś/chciałabyś podążać w tworzeniu wizerunku Twojej działalności. Po za tym, czasami „obraz wart jest więcej niż tysiąc słów”, dlatego aby mieć większą pewność, że zostaliśmy dobrze zrozumiani, warto pokazać przykłady (pisałam o tym tutaj). Oczywiście nie chodzi o to, aby ściągać pomysł, tylko przedstawić ogólny klimat, styl projektu.


Oprócz powyższych pytań, są jeszcze inne, natury technicznej. Przykładem jest pytanie o elementy, z których ma składać się logo (sygnet/znak graficzny, logotyp/nazwa marki, hasło firmowe). Warto to przemyśleć. Warto również być otwartym na propozycje grafika lub agencji.

Odpowiedzi na te pytania stają się zarazem wytycznymi jak i wskazówkami dla projektantów, na co mają zwrócić uwagę podczas projektowania, jakie kolory zastosować, jaki font wybrać. A wszystko po to, aby logo oraz identyfikacja wizualna zostały „uszyte na miarę” Twojej firmy.

Jeśli informacje zawarte w tym artykule pomogły Tobie inaczej spojrzeć na ogólny wizerunek firmy lub skłoniły do zastanowienia, podziel się tym artykułem z innymi. Zapraszam również do komentowania.